
Kijken door een andere bril - Wat hebben mijn daden voor gevolgen voor de slachtoffers?
Ontwikkelen VR-game om inzicht te krijgen en te reflecteren op gedrag.
#Slachtofferschap algemeen
Als we prettig en veilig met elkaar willen samenleven is het belangrijk dat we rekening houden met elkaar en dat iedereen zijn leven op zijn eigen manier kan invullen. Geen grensoverschrijdend gedrag en niemand iets aandoen wat we zelf niet willen meemaken. Dit begint met wederzijds begrip. Ook het herstellen en leren van fouten en excuses kunnen maken is daarbij belangrijk. Stichting Halt wil een VR-game ontwikkelen waarmee jongeren inzicht krijgen en reflecteren op hun gedrag.
Halt richt zich al meer dan veertig jaar op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Jongeren zijn onze toekomst. Als we nu kunnen voorkomen dat jongeren in de fout gaan en slachtoffers gaan maken heeft dat enorme positieve gevolgen voor de toekomst. Het is belangrijk aan herstel te werken dat gericht is op excuses maken en op het gesprek aangaan met slachtoffers. Hiervoor wordt een VR-game ontwikkeld.
SASS ondersteunt dit project met € 54.342,-.
Halt richt zich al meer dan veertig jaar op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Jongeren zijn onze toekomst. Als we nu kunnen voorkomen dat jongeren in de fout gaan en slachtoffers gaan maken heeft dat enorme positieve gevolgen voor de toekomst. Het is belangrijk aan herstel te werken dat gericht is op excuses maken en op het gesprek aangaan met slachtoffers. Hiervoor wordt een VR-game ontwikkeld.
Kijken door de ogen van het slachtoffer
Voor iedereen geldt dat als je informatie langs meerdere kanalen ontvangt de kans groter is dat het echt binnenkomt. Dit geldt zeker ook voor jongeren in de puberteit. Voor hen is het steeds lastiger om schriftelijke en verbale informatie te verwerken. Visuele ondersteuning bij de ontvangst en verwerking van informatie werkt dan ook goed. Met de inzet van een VR-game wordt aangesloten bij de interesse- en belevingswereld van jongeren. Ze worden als het ware verplaatst in hun eigen belevingswereld. Zo krijgen ze begrip voor de slachtoffers en kijken figuurlijk door hun ogen. Dit werkt beter dan aan een jongere te vragen om zich te verplaatsen in het slachtoffer. Met de VR-game leert de jongere zich te verplaatsen in het slachtoffer en kan er geoefend worden om excuus te maken dan wel een relatie te herstellen. Door deze ervaring kan de jongere in de toekomst betere keuzes maken en wordt voorkomen dat hij opnieuw de fout in gaat en er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.SASS ondersteunt dit project met € 54.342,-.